fbpx

In deze reeks van 5 artikels zoomen we telkens in op een pijnpunt waar families mee worstelen en welke in de post-corona periode nog lastiger kunnen vallen. Je krijgt onze vragen die leiden tot familiekwesties er zomaar bij. Want dat is vaak het effect wanneer je ze pas bespreekbaar maakt wanneer het probleem zich stelt.

.

#3: Onduidelijkheid over de visie en de richting

Wanneer ik terugkijk naar ons onderzoek ben ik bevreesd wanneer ik opnieuw lees dat voor (!) de corona-crisis slechts 1 op 3 bedrijven tevreden was met hun operationele winst en hun cash flow. Ik hou mijn hart vast hoe dit gaat aflopen als deze crisis nog lang blijft duren.

Positief nieuws daarentegen was dat van de ondernemers die wel een strategisch toekomstplan hadden opgemaakt, 67% wel tevreden was over de operationele winst en de cash flow. Weten waar je naartoe gaat, leidt duidelijk tot betere resultaten.

Meer dan ooit zullen familiebedrijven vandaag duidelijk moeten bepalen waar ze heen gaan en waar ze op inzetten. De concurrentie zal alleen maar stijgen. Sommige spelers zullen inzetten op prijsverlaging om toch nog aan de bak te komen en stocks weg te werken. Wees voorbereid.

Vragen die leiden tot familiekwesties

  • Wat is eigenlijk het plan?
  • Zitten we nog steeds op het juiste spoor?
  • Wat moeten wij nu doen want jullie hebben tegenovergestelde meningen waar we naartoe moeten?
  • Hoe komt het dat de concurrentie wel opdrachten binnen haalt?
  • Hoe weten we dat we succesvol bezig zijn?

Post-corona aanpak

Wees aandachtig op vragen die komen vanuit je medewerkers en klanten. Als het voor hen onduidelijk is, zullen ze afhaken. Ga in gesprek met elke medewerker en klant die afhaakt. Probeer te begrijpen waar het vandaan komt. Wanneer jij niet gelooft in waar je naartoe gaat en waarvoor je staat, hoe ga je hen dan kunnen overtuigen.

Gaat het met jouw bedrijf nog goed? Wees dan zeker bedeesd voor de concurrentie. Wie nu tegen de muur staat, is meest creatief. Zorg dat je niet opeens voorbij gelopen wordt.

Meer dan ooit zullen medewerkers en klanten nood hebben aan duidelijk omtrent waar je voor staat, voor wie je het doet en waarom je het doet. Als dat duidelijk is, kan de hoe ingevuld worden. Een helder toekomstplan is nodig opdat jouw jouw onderneming haar deel van de koek terug krijgt. Zonder is de kans groot dat de economische heropleving aan jullie zal voorbij gaan. Dat is wat we gezien hebben van alle voorgaande crisissen. Deze is ongezien. Wees voorbereid!

Gebruik onze gratis template en lees onze uitgebreide toelichting op onze website zodat je zelf er mee aan de slag kan.

.

De 5 essentiële vragen voor familiale ondernemingen van waaruit alles start

Ons model vertrekt van 5 essentiële vragen die elke familiale onderneming of kmo met meerdere vennoten moet kunnen beantwoorden. In onze white papers gingen we er al uitgebreid op in.

.

Bedenkingen, vragen of hulp nodig?

Blijf er niet mee zitten. Een eerste advies is altijd vrijblijvend. Contacteer mij

  • via mijn website,
  • per e-mail
  • bel/sms naar 0497/29.27.21. Ben ik niet telefonisch bereikbaar, spreek dan gerust een bericht in. Ik bel je dan zo spoedig mogelijk terug.
  • Je kan ook steeds een vrijblijvende telefonische afspraak reserveren op dinsdag- of donderdagvoormiddag. Liever een ander moment? Bel/sms naar 0497/29.27.21.

.

Naar vorige deel in deze reeks: Niet voorbereid op onverwachte afwezigheden

Naar volgende deel in deze reeks: Geen planning inzake overdracht naar de volgende generatie

.

5 post-corona uitdagingen voor familiebedrijven (3/5)
Getagd op:                

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *