fbpx

Deze crisis is ongezien. We moeten ons voorbereiden dat er pas tegen de lente van volgend jaar een vaccin zal zijn. Dit zal dus langer duren dan de honderd dagen van Napoleon. Hierbij alvast onze tips hoe als onderneming dit gevecht aan te gaan.

#1: Vorm een team

Een crisis of oorlog strijd je niet alleen. Vorm een team. In grotere organisaties durft de bureaucratie een rem zijn om snel tot actie over te gaan.

Geef dit team ruimte en autoriteit om beslissingen te nemen. Het moet namelijk snel vooruit.

Ook in kleinere organisaties omring je je best met anderen. Met drie weet je meer dan alleen.

Sluit eventueel aan bij een netwerk van ondernemers die onderling ervaringen uitwisselen hoe om te gaan met deze crisis. Wij dragen hier ook ons steentje bij (klik hier voor meer info).

Een team is de beste remedie wanneer je zelf getroffen wordt door het virus. Zo kan je bedrijf toch verder.

#2: Cash is koning

Deze crisis gaat geld kosten.

Voor je het weet staat het zomerverlof voor de deur. Bekijk hoe je kunt overleven tot eind september. Ga daar alvast van uit.

Evalueer al je uitgaven en inkomsten. Maak een plan op maandbasis zodat je zicht hebt hoe je je kosten gaat betalen. Evalueer welke inkomsten je nog zal genereren. Bekijk welke investeringen je nu moet doen en welke je kan uitstellen.

Buit elke steunmaatregel uit die je kan krijgen. En doe het snel. Vermijd in de wachtrij terecht te komen.

Ga tijdig naar de bank! Zorg dat je een financieel plan bij de hand hebt zodat ze vertrouwen hebben dat jouw onderneming deze uitdaging zal overwinnen.

Heb je voldoende financiële reserve om te overleven tot eind september? Ga ook dan naar de bank. Verleng de duurtijd welke je kunt overleven vooraleer je eigen centen aan te spreken want er komt ongetwijfeld een Corona wave 2 in de herfst. Dit virus komt gegarandeerd gewoon terug!

Beloon klanten die tijdig blijven betalen met een korting. Niet nu, maar binnen enkele maanden. Zij worden beloond en de kans is groter dat ze jou als eerste betalen.

Reageer telefonisch binnen de 3 dagen wanneer het geld niet op je rekening staat zoals verwacht. Op die manier kan je ook onmiddellijk checken hoe de klant er voor staat en eventueel een betalingsplan afspreken. Vandaag ben je beter af met 50% al betaald dan helemaal niets.

Bespreek met je leveranciers hoe jullie partners in crime kunnen zijn. Hen niet betalen, is een slecht idee. Na de crisis moet je ook met hen verder. Anderzijds, kan je echt niet betalen. Bespreek wat mogelijk is. Misschien willen ze voorraad terugnemen of kennen ze iemand die momenteel met dezelfde ruwe materialen wel verder kan. Ook voor je leveranciers telt dat zij geen gezonde klanten willen verliezen door deze crisis.

Informeer bij je verzekeringsmakelaar voor welke risico’s je wel en niet bent verzekerd. Misschien is overmacht niet van toepassing op elke derving van inkomsten die je hebt. Laat dus ook hier geen Euro op tafel liggen.

#3: Communiceer, communiceer en communiceer!

Informatie staat niet gelijk aan weten.

Blijf continue actief communiceren met je medewerkers, klanten, leveranciers en syndicaal afgevaardigden. Bespreek wat jullie voor elkaar kunnen doen tijdens deze uitdagende tijden. Hou de communicatielijnen steeds open. Niet alleen per e-mail. Neem de telefoon in de hand.

Stel slecht nieuws niet uit of verberg het niet. Openheid is je beste kans om te winnen op lange termijn.

Onthou vooral: Je kan nooit te veel communiceren. Laat van je horen!

#4: Focus op mogelijkheden

Kom uit uw kot!

Versta mij niet verkeerd. Blijf vooral binnen. Wat ik wil zeggen: Neem de boel in handen.

Veel ondernemingen hebben de neiging op zichzelf terug te plooien. Net alsof in een depressie trekken ze zich volledig terug. Vaak moeten anderen dan aan de alarmbel trekken zodat naar hulp en oplossingen wordt gezocht. Dit moet jij nu vermijden. Ga aan de slag met deze tips.

Het is tijd voor actie.

Zijn je inkomsten grotendeels of volledig weggevallen? Of dreigt dit te gebeuren?

Wat kan je met je bestaande medewerkers en infrastructuur doen om op een andere manier aan voldoende inkomsten te geraken om alle kosten te dekken tot eind september en eventueel erna?

Wie een cursus onderhandelen heeft gevolgd, zal ongetwijfeld hebben gehoord van de term ‘BATNA’ (Best Alternative To a Negotiated Agreement). Het concept is dat je om een akkoord te sluiten, beter af moet zijn dan zonder een akkoord of het alternatief dat je voor handen hebt. Tijdens momenten van crisis mag dit concept overboord worden gegooid. Dan is het zaak om het WATNA te vermijden: ‘the worst’ of het slechtst mogelijke alternatief.

Jij bent verantwoordelijk voor de inkomsten van je onderneming en jezelf. Niemand anders zal het voor je doen. Wees creatief.

Focus hierbij niet of wat je niet meer kunt, maar wat je wel kan. Focus op mogelijkheden!

#5: Word een scenarist

Bedenk bij al het bovenstaande wat het best mogelijke, het meest realistische en slechtst mogelijke scenario is welke jouw bedrijf kan treffen.

Hou er rekening mee dat wanneer de eerste corona golf over is in België, het daarom nog niet over is voor je klanten, leveranciers en medewerkers in andere delen van de wereld.

Wanneer je werkt met buitenlandse leveranciers of verkoopt in het buitenland, reken er op dat de business daar op een later moment kan vertragen. Ook die golf zal je moeten doorstaan.

Wat als social distancing de norm wordt de komende 12 tot 18 maanden? Hoe dien je de werking van je onderneming aan te passen om hier succesvol mee om te gaan?

Wat als… dit geen programma was op TV? Dan ben jij in ieder geval beter voorbereid dan wanneer je er niet had aan gedacht.

#6: Wees creatief en evalueer al je opties

Ik hoop samen met jullie dat alles snel terug normaliseert. De kans is echter groot dat in andere landen de miserie start als het grootste leed in België op vlak van gezondheid is geleden. De kans is dus groot dat wanneer je afhangt van internationale activiteiten (klanten of leveranciers) dat het wel eens langer kan duren.

In dit geval denk je misschien: wat met mijn medewerkers?

Soms moet je drastische maatregelen durven nemen. Maar evalueer toch steeds al je opties. Wees hierbij creatief: afschaffen ploegwerk, mogelijkheid om onbetaald verlof op te nemen, tijdelijk inleveren van een gedeelte van het loon voor senior profielen, medewerkers inschakelen in andere bedrijven, … Het zijn allemaal opties welke je gerust met je personeel kan bespreken. Wees hierbij zelf een voorbeeld.

Creatief zijn in alles wat je doet, is de beste raadgever. En dat kan je best met een team. Vandaar tip #1.

#7: Bewaar ‘je koel’ ten allen tijde

Reageer je te snel, dan wordt je beschuldigd van overreageren. Reageer je te traag, dan mag je misschien de boeken toe doen.

Het komt er op aan om je koel te bewaren tijdens deze moeilijke tijden. Dat wordt verwacht van een kapitein op het schip. Hoe wil je dat je medewerkers, leveranciers en klanten het hoofd koel houden als je zelf hier niet het voorbeeld in bent. Het is nu dat echt leiderschap komt boven drijven.

Ook de overheid wil drama’s vermijden. Blijf dus volgen wat ze in petto hebben om je te ondersteunen. Check bijvoorbeeld regelmatig volgende websites:

Het is niet omdat een bestelling in de wacht wordt geplaatst dat je moet panikeren.

Een theatergezelschap of beurzenbouwer zal waarschijnlijk nog lang de naweeën dragen van dit virus. Deze bestelling is mogelijks voor altijd verloren. Wanneer echter een ziekenhuis je laat weten dat ze nu even geen tijd hebben om te werken aan die nieuwe website, weet dat die opdracht heus niet wegloopt. Binnen enkele weken of maanden kan je hiermee zeker weer verder. Begrijp wat hen drijft. Regel #3 is hierbij handig.

Finaal, omring je met positief gestemde mensen. Opgelet: een kritische noot moet toegestaan worden opdat goede beslissingen worden genomen. Maar vermijd pessimisten zodat je ‘je koel’ lang kunt bewaren.

#8: Neem wel geïnformeerde beslissingen

Veel ondernemers zijn trots op hun ‘buikgevoel’. Helaas horen we hier alleen de mooie verhalen.

Diegene die hun emoties de overhand hebben laten nemen, staan nog steeds voor een overvolle voorraadkast met WC-papier. En nog meer: ze stonden zo dicht op elkaar in de winkel dat ze veel kans hebben dat ze met het virus naar huis zijn gegaan.

Terug: hou het hoofd koel. Neem beslissingen op basis van feiten en data. Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat je geen beslissingen mag nemen met slechts 80% van alle informatie beschikbaar. Integendeel. Maar doe niets overhaast, ondoordacht of puur op gevoel.

Bel je sociaal secretariaat, je sectorfederatie, een collega-ondernemer of andere instanties. Er is genoeg expertise aanwezig die mee met je wil denken in deze tijden.

#9: Denk ook aan de toekomst

Op momenten dat het stil valt, is het ook goed om eens vanop afstand naar je onderneming te kijken.

Zeker voor wie tijdelijk geconfronteerd wordt met lagere inkomsten, is dit een advies. Wie tegen de muur staat, steekt nu best niet te veel tijd in wat gisteren beter kon om overmorgen er beter voor te staan. Die spendeert nu beter elke minuut in wat men morgen kan doen om te overleven.

Wie werk wil maken van een toekomstplan, zullen we met C.G. TOTEM ondersteunen via gratis templates en advies via onze website. Klik hier voor de eerste stappen die we in dit kader hebben gezet.

#10: Neem tijdig rust

Deze crisis zal helaas langer duren dan een voetbalmatch van 2 keer 45 minuten. Bereid je voor om elke dag een marathon te lopen voor een langere periode. Het is dus niet het moment om de riem af te leggen. Probeer echter elke dag een moment van rust te vinden om je batterijen terug op te laden.

.

Blijf positief. Voor de meesten onder ons komt het allemaal goed. Hou gewoon in je achterhoofd dat je het lot zelf wel een handje moet helpen.

Crisismanagement voor de kmo
Getagd op:            

Eén gedachte over “Crisismanagement voor de kmo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *