fbpx

Historiek familiebedrijf

Marc en Boris hebben een vijftal jaar geleden de zaak overgenomen van hun vader. Dit kort nadat hun bijna honderdjarige grootvader Lucien was overleden. Als marktkramer was hij de grondlegger van het familiebedrijf.

Van jongs af aan ging hun vader Guido en elke vrije dag mee naar de markt. Hij vertoefde liever daar dan op de schoolbanken. Na de middelbare school startte hij dan ook onmiddellijk in de familiale onderneming.

Na enkele jaren stelde hij vast dat het aantal klanten drastisch aan het zakken was. Enerzijds nam het aantal thuiswerkende moeders af. Anderzijds gingen hun gepensioneerde klanten een groter deel van hun inkopen doen in supermarkten. Het voortbestaan van het familiebedrijf kwam zwaar onder druk kwam te staan.

Tijdens een familiefeest rees het idee om vers bereide soep te gaan verkopen aan lokale supermarkten om meer geld in het laadje te brengen. En de rest is geschiedenis. Grootvader bleef de markt doen en investeerde mee in ‘Delicious & Fresh’. Guido bouwde het uit tot één van de belangrijkste verdelers in de Benelux van vers bereide soepen.

Uitdaging van de familiale onderneming

Boris, bachelor in de marketing, heeft sinds kort vers bereide sappen en smoothies toegevoegd aan het gamma. Het concept slaat aan. Het volume neemt toe. De vraag naar meer variëteiten stijgt.

Marc, ingenieur biochemie, is verantwoordelijk voor de productie. Hij vindt dat de structuur van de organisatie niet gepast is om de groei van de familiale onderneming te ondersteunen. Boris vindt op zijn beurt dat Marc meer engagement mag tonen. Hij zou wel wat meer aanwezig mogen zijn in het familiebedrijf.

Boris en Marc hebben gehoord dat veel ondernemingen baat hebben bij een familiecharter.

Aanpak

Als adviseur familiebedrijven kijken we naar het familiebedrijf als geheel.

We vragen de familie en enkele leden van het management onze scan voor familiale ondernemingen in te vullen. Daarnaast organiseren we met diezelfde personen een individueel gesprek. Daaruit blijkt dat na de overname de fundamenten van het familiebedrijf nog verder dienen versterkt te worden. Het vertrek van vader laat bovendien een leemte na.

Omdat we op basis van het kennismakingsgesprek met Marc, zijn vader en het management vermoeden dat er mogelijks een uitdaging is op vlak van motivatie, organiseren we voor de familiemeeting een extra gesprek met Marc.

Op de vraag: “Ga je eigenlijk nog met plezier werken?” Komt het eruit: “Neen. Ik word er eigenlijk ziek van. Vandaar dat ik regelmatig weg ben om te surfen.”

Tijdens de familievergadering wordt beslist dat Dirk duidelijkheid dient te brengen over zijn engagement ten overstaan van het familiebedrijf. Op vlak van de onderneming worden een aantal maatregelen voorgesteld om de samenwerking op korte termijn te versterken. We raden aan om nog niet aan de structuur te raken totdat Dirk feedback heeft gegeven over zijn toekomstplannen.

Implementatie

Ondertussen heeft Dirk zich teruggetrokken uit de onderneming. Hij is met zijn dochter volop bezig de surfschool uit te bouwen die ze hebben overgenomen. Hij geniet daarbij van de zon en de wind van de Aquitaine in Frankrijk. Afspraken werden gemaakt om de aandelen volledig over te dragen aan Boris.

Met oog op het verder professionaliseren van de onderneming werd tijdelijk een interim manager aangetrokken om de operaties te leiden.

Daarnaast wordt werk gemaakt van de samenstelling van een raad van advies om de groeiplannen van Boris te ondersteunen. Het is de intentie om in een tweede fase een raad van bestuur op te richten met enkele niet-familiale bestuurders.

Gezien de twee dochters van Boris overwegen in het familiebedrijf te starten, zal ook werk gemaakt worden van een ontwikkelingsprogramma. Daarnaast worden heldere regels en afspraken opgemaakt omtrent introductie, verloning, carrièreverloop en overdracht van aandelen.