5 post-corona uitdagingen voor familiebedrijven (2/5)

In deze reeks van 5 artikels zoomen we telkens in op een pijnpunt waar families mee worstelen en welke in de post-corona periode nog lastiger kunnen vallen. Je krijgt onze vragen die leiden tot familiekwesties er zomaar bij. Want dat is vaak het effect wanneer je ze pas bespreekbaar maakt wanneer het probleem zich stelt.

.

#2: Niet voorbereid op onverwachte afwezigheden

Uit ons onderzoek juist voordat corona toesloeg kwam het volgende naar voor:

  • 60% tot 90% van de familiebedrijven is niet voorbereid op een onverwacht overlijden of arbeidsongeschiktheid van hun zaakvoerder en aandeelhouders.
  • 2 op de 3 ondernemers maakt zich ongerust of het bedrijf wel goed kan blijven functioneren wanneer zij onbeschikbaar zouden zijn.
  • Slechts 31% van de bedrijfsleiders geeft aan dat hun bedrijfsprocessen gedocumenteerd zijn.
  • Slechts 34% van de ondernemingen geeft aan dat de kennis voldoende verspreid zit over meerdere personen
  • Slechts 12% heeft een noodplan voor het bedrijf en de familie in geval van onverwacht overlijden, arbeidsongeschiktheid, scheiding of onverwachte exit van de zaakvoerder(s) en aandeelhouder(s)

De vraag is niet of er een tweede golf van corona komt? De vraag is niet of er nog een pandemie komt? De vraag is enkel: wanneer?

Als we één ding moeten onthouden van deze gezondheidscrisis is dat we moeten voorbereid zijn onverwachte gebeurtenissen. Zowel bedrijfsmatig als privé.

.

Vragen die leiden tot familiekwesties

  • Hoe gaan we om met – langdurige – werkongeschiktheid? Hoeveel bedraagt en hoe evolueert het loon van afwezige familieleden?
  • Wie kan wettelijk het bedrijf vertegenwoordigen bij afwezigheid van de zaakvoerder?
  • Wie kan de betalingen ondertekenen nu onze bedrijfsleider in coma ligt? Waar kunnen we de paswoorden en codes vinden voor het aanpassen van onze systemen?
  • Waarom wisten wij dit niet?
  • Wie is een geschikte opvolger voor de zaakvoerder? Moeten we het bij de familie zoeken of extern?

.

Post-corona aanpak

Dit is waar elke bedrijfsleider en bestuurder van een bedrijf werk dient van te maken:

  • Opmaak van een zorgmandaat*
  • Documenteren van de belangrijkste bedrijfsprocessen
  • Vastleggen van afspraken omtrent verantwoordelijkheden en back-up in de hiërarchie
  • Loon voor zieke familieleden
  • Procedure voor het aanstellen van een ad interim bedrijfsleider

(*) Wanneer iemand wilsonbekwaam is (bv. in geval van coma), komen alle gewone mandaten te vervallen. Enkel de verantwoordelijkheden die gedelegeerd zijn in een geregistreerd zorgmandaat, kunnen nog uitgevoerd worden in naam van de betrokkene. Vandaar het belang ervan.

.

.

Bedenkingen, vragen of hulp nodig?

Blijf er niet mee zitten. Een eerste advies is altijd vrijblijvend. Contacteer mij

  • via mijn website,
  • per e-mail
  • bel/sms naar 0497/29.27.21. Ben ik niet telefonisch bereikbaar, spreek dan gerust een bericht in. Ik bel je dan zo spoedig mogelijk terug.
  • Je kan ook steeds een vrijblijvende telefonische afspraak reserveren op dinsdag- of donderdagvoormiddag. Liever een ander moment? Bel/sms naar 0497/29.27.21.

.

Naar vorige deel in deze reeks: Geen afspraken hoe om te gaan met meningsverschillen en conflicten

Naar volgende deel in deze reeks: Onduidelijkheid over de visie en de richting

.

5 post-corona uitdagingen voor familiebedrijven (2/5)