De adviseur die zelf een lesje kreeg!

advies voor kmo

.

Als jonge starter heeft de corona-crisis mijn business sterk te pakken gehad. Net als velen onder jullie waarschijnlijk. Wel redelijk wat interactie met mogelijke prospecten, maar geen getekende deals.

Aanvankelijk was ik in de gratis hulp modus geschoten. Ik heb nogal wat ervaring met crisismanagement, dus heb ik dan ook maar mijn kennis hieromtrent gedeeld. Het geeft een positief gevoel van eigenwaarde. Maar ik had wel beter al mijn eigen adviezen voor C.G. TOTEM zelf beter opgevolgd. Ik had mijn cash plan en zo klaar. Niet alleen voor de zaak, maar ook privé. Ik zou het wel kunnen redden tot eind september. Tot zover ok. Maar een worst case scenario had ik nu zelf niet zo hard over nagedacht.

.

Een onverwachte bruine envelop

Totdat ik 3 facturen binnen kreeg van een zelfde leverancier. Ze zaten wel niet in een bruine enveloppe. Het was per e-mail. Maar goed, blijkbaar was er iets misgelopen met de facturatie vorig jaar. Bijgevolg: dubbele factuur voor licentiekosten zowel dit jaar als vorig jaar. Daar had ik nu maar één keer op gerekend. Geen twee keer. En met traditioneel een kalmere juli en augustus wordt de druk wel opeens hoog voor het najaar met oog op belangrijke engagementen waarover ik eind dit jaar een belangrijke beslissing moet nemen.

.

Het is de passie die preekt

Het is niet alleen een kwestie van geld verdienen. Het is ook een kwestie van kunnen doen wat je graag doet. En ik denk dat dit voor vele ondernemers vandaag opgaat. Dat je zaak misschien op de helling staat, is erg. Maar wat als je niet kan blijven doen waar je met passie elke dag voor gaat? Kopzorgen dus.

Maar zoals zovelen onder ons: opgeven staat niet in mijn woordenboek. En na wat gemor (lees: hard gevloek) er ons terug op gesmeten.

.

De boeken nog eens doorpluizen

Dus in eerste instantie nog eens goed in detail en kritisch naar alle 6-rekeningen gekeken en mij afgevraagd wat ik voor alle kosten in de plaats krijg. Had ik zelf ook eerder iemand gehad om vragen te stellen en om mee te overleggen, had ik bepaalde beslissingen reeds vroeger genomen.

Bij de 7-rekeningen stel ik mij vooral vragen hoe ik best met mijn doelpubliek in interactie kan blijven gaan. Per slot van rekening: adviseur familiebedrijven is toch een contactberoep waar je samen zit met een familie die je begeleidt. Zie je jezelf al in een zoom-call zitten met je andere familieleden om het te hebben over de toekomst van je bedrijf of over de samenwerking die niet niet zo vlot loopt?

.

Wat is er uiteindelijk uitgekomen?

Wel, afgelopen dagen ben ik erin geslaagd om mijn kosten voor het volgende boekjaar met 10% terug te dringen en heb ik een tool gevonden die mij beter zal helpen in kaart te brengen waar de opportuniteiten liggen en beter geïntegreerd dan voorheen. Ik heb dan wel het geluk dat nogal handig ben met de computer en ik het geluk heb gehad mijn ervaring met het werken met mensen ook een groot deel te danken is aan mijn voorafgaandelijke ervaring met het optimaliseren van processen. Had ik het niet zelf gekund, had ik iemand aangesproken die me kon helpen omdat ik geloof dat dit de weg vooruit is.

Vervolgens ga ik meer gaan inzetten om op andere manieren in contact te komen met mijn doelpubliek en de oplossingen aan te bieden welke ze nodig hebben. Zo vindt je nu bijvoorbeeld een template familiecharter in mijn webshop. Een tool en oplossing welke ik anders nooit via deze weg zou aangeboden hebben. In de komende weken en maanden plan ik ook een aantal on-line opleidingen uit te rollen die families zullen helpen om met respect voor de gezondheid werk te maken van een nog betere familiale governance.

.

5 lessen voor de adviseur en jou!

Een crisis dwingt je gewoonweg naar alle hoeken van de kamer te kijken en daarbuiten. En ik blijf dit doen want indien er nog geen vaccin is tegen het najaar komt er vermoedelijk in het najaar tot in de lente vermoedelijk terug één of andere vorm van lockdown. Ook al is het dan hopelijk een light-versie, ik wil niet dat het opnieuw zo een pijn doet als vandaag.

Samengevat. Wat kunnen we hieruit leren met z’n allen?

  1. Kijk toch nog eens met een kritische blik naar je uitgaven en bedrijfsprocessen. Levert alles de toegevoegde waarde die je verwacht?
  2. Wees creatief
  3. Zoek een klankbord
  4. Denk na over: Welke unieke waarde die wij leveren met ons bedrijf kunnen we blijven bieden en misschien nog concurrentiëler dan voorheen – ook al is het op een andere manier?
  5. Focus niet alleen op de heropstart van vandaag, maar plan ook voor een mogelijke terugval in het najaar. Liever een planning klaar dan op dat moment helemaal de haren uit je hoofd te moeten rukken.

.

Welgemeend veel succes bij de heropstart! En als het wat traag op gang komt naar je zin, weet dat je het lot wat moet helpen én dat na regen steeds zonneschijn komt.

De adviseur die zelf een lesje kreeg!
Getagd op: