DISCOVER | CASES

CASE | De Algemene Bouwonderneming

Om betekenisvol en kost-competitief te blijven wil deze onderneming blijven groeien door op jaarbasis nog meer projecten op te leveren. Hiervoor kijkt men ook uit naar overname van interessante concurrenten. Dit kan ook toelaten dat de vier kinderen van Simon en Elise in de komende jaren een actieve rol opnemen in het familiebedrijf.

CASE | Delicious & Fresh NV

Boris, bachelor in de marketing, heeft sinds kort vers bereide sappen en smoothies toegevoegd aan het gamma. Het concept slaat aan. Het volume neemt toe. De vraag naar meer variƫteiten stijgt.

Marc, ingenieur biochemie, is verantwoordelijk voor de productie. Hij vindt dat de structuur van de organisatie niet gepast is om de groei van de familiale onderneming te ondersteunen. Boris vindt op zijn beurt dat Marc meer engagement mag tonen. Hij zou wel wat meer aanwezig mogen zijn in het familiebedrijf.

Boris en Marc hebben gehoord dat veel ondernemingen baat hebben bij een familiecharter.

CASE | Fietsenhandel De Rotonde

Mathias is gefrustreerd omdat hij geen kansen krijgt van zijn oom. Volgens hem kan hij nooit iets goed doen. Hij dreigt uit de zaak te stappen als zijn oom niet anders wil gaan werken. Mario stelt voor om het advies in te winnen van een extern adviseur in de hoop dat alles bekoelt. Mathias is namelijk de enige hoop om de zaak binnen de familie te houden omdat hij zelf geen kinderen heeft.