HET VERHAAL VAN DE FAMILIE DASSLER

De familie Dassler is verantwoordelijk voor twee iconische sportmerken die vorige eeuw een helse strijd hebben gevoerd met elkaar. Een verhaal van succes en wantrouwen. De tweedelige film hierover is een echte aanrader.

Zoons overtuigen vader om strategische wijziging door te voeren

Rudi en Adi overtuigen hun vader om sportschoenen in zijn atelier te vervaardigen. Ze dopen hun bedrijf Gebrüder Dassler Schuhfabrik. Rudi, een echte zakenman, en Adi, een perfectionistische ambachtsman, zijn overtuigd dat sportschoenen de prestaties van de atleet beïnvloeden. Als snel halen ze hun eerste groot succes met een atlete die tijdens de Olympische Spelen in 1928 een gouden medaille wint.

Adi, op zoek naar perfectie en meer medailles, besluit om enkele jaren in een ander bedrijf aan de slag te gaan om de ambacht van het leesten onder de knie te krijgen. Zijn broer Rudi is hier minder gelukkig mee in tijden van volle economische crisis. Een eerste kink in de kabel in de relatie tussen de twee broers.

Jesse Owens zorgt voor boost familiebedrijf

Om op de Olympische Spelen van 1936 sportschoenen te mogen leveren aan het Duitse team kunnen de broers Dassler niet anders dan zich aan te sluiten bij de partij van Adolf Hitler. Ze blijven hun filosofie echter trouw: de beste atleten moeten met gelijke middelen kunnen strijden. Ze voorzien alle topfavorieten van op maat gemaakte sportschoenen, dus ook Jesse Owens. Hij won er vier gouden medailles mee. Als kleurling viel dit helemaal niet in goede aarde bij de nazi’s.

Oorlog drijft broers uit elkaar

Adi houdt tijdens WO II de fabriek zo goed en zo kwaad mogelijk open terwijl zijn broer verplicht is zich aan te melden aan het front. Rudi verdenkt zijn broer en schoonzus hem uit de weg te willen hebben. Rudi deserteert en duikt toch onder bij de familie. Ondertussen was de fabriek gedwongen om ook antitankwapens te produceren. Ondergedoken in een kelder ontdekt Rudi in de boeken dat zijn broer nogal creatief is met de voorraad voor het produceren van schoenen. Volgens Adi met oog op de tijd die komt na de oorlog. Rudi verdenkt Adi er echter van om solo te willen gaan. Een nieuwe in het vertrouwen.

Kort na de oorlog wordt Rudi gearresteerd en komt in een kamp terecht op verdenking van steun aan de nazi’s. Terwijl hij maandenlang vast zit, komt zijn jongere broer geen enkele keer op bezoek. Hij vermoedt terug de hand van Adi.

Concurrentiestrijd drijft de Dassler broers en hun kinderen tot het uiterste

Uiteindelijk beslissen de broers in 1948 om het bedrijf te splitsen. De start van Adidas en Puma. De strijd neemt alleen maar toe. Bij het overlijden van hun moeder krijgen ze het zelfs niet over hun hart elkaar te bellen. Wanneer later de neven Horst en Armin de leiding overnemen van hun vaders wordt de strijd alleen maar erger. De associatie met het eigen merk wordt zo groot dat bloedbanden volledig uit het oog verloren worden.

Het is pas in 1974 wanneer Rudi stervende is dat de broers elkaar voor de eerste keer terug zien in 26 jaar.

ZOU INSIGHTS DISCOVERY EEN VERSCHIL GEMAAKT HEBBEN?

Na het zien van de film vraag ik mij nu al enkele dagen af of Insights Discovery – indien reeds beschikbaar in 1948 – een andere wending zou kunnen gegeven hebben aan het levensverhaal van de broers Dassler.

Kleurenmodel reikt inzichten aan over onszelf en anderen

Insights Discovery helpt mensen om optimaal te presteren door hun meer inzicht te geven in zichzelf. Vanuit dat zelfinzicht kunnen ze gemakkelijker afstemmen op en verbinding maken met anderen. Een eenvoudig kleurenmodel is de vertrekbasis. Iedereen heeft een unieke combinatie van de vier kleuren in zich: vurig rood, stralend geel, zacht groen en helder blauw. Deze kleuren verwijzen naar gedragseigenschappen die we meestal het liefst of het gemakkelijkst laten zien.

Op een goede dag is de perceptie van ons gedrag als volgt:

Gedrag op een goede dag

Op een mindere dag is de perceptie van ons gedrag als volgt:

Gedrag op een mindere dag

De gedragsvoorkeuren van de Dassler broers gewikt en gewogen

Afgaande op hoe de karakters in de film zijn neergezet, komt duidelijk naar voor dat de dominante voorkeur van Adi ligt op helder blauw met een vleugje zacht groen. Bij Rudolf is de dominante voorkeur vurig rood in combinatie met stralend geel. Eigenlijk zijn ze tegenpolen van elkaar. Omdat ze elkaar versterkten vanuit hun kracht, is Gebrüder Dassler Schuhfabrik kunnen groeien. Rudi was heel prestatiegericht en maakte afspraken die het bedrijf tot het uiterste dwongen om te leveren tegen strakke deadlines. Adi was diegene die dag en nacht doorging om de perfectie te kunnen afleveren.

Tegenpolen versterken niet alleen elkaar, maar roepen ook elkaars allergieën op. Waar het gedrag van Adi soms als koud, afstandelijk, passief en traag kon overkomen op Rudi, zal Adi zich ongetwijfeld geïrriteerd hebben wanneer Rudi volgens hem overhaaste conclusies trok, zich controlerend, dominant en agressief gedroeg.

Insights Discovery: voor wie beter in verbinding wil gaan met anderen

De uiteindelijke reden waarom het fout is gelopen tussen de broers is niet volledig duidelijk. Het zou ongenuanceerd zijn om te zeggen dat we vandaag met Dasslers zouden rondlopen. Een persoonlijk Insights Discovery profiel had de broers sowieso inzicht geboden welke perceptie hun gedrag bij de ander kon oproepen en had ook een basis kunnen vormen om beter met elkaar in verbinding te gaan indien zij daar beiden toe bereid zouden zijn geweest. Daar ben ik van overtuigd.

Wie meer zelfinzicht wil krijgen in eigen sterktes en valkuilen in communicatie, leiderschap en samenwerking en vanuit dit zelfinzicht aan de slag wil gaan om gemakkelijk af te stemmen op anderen en verbinding te maken met anderen, kan voor een masterclass of workshop persoonlijke effectiviteit terecht in de zomeracademie.

Inschrijven voor de ééndaagse workshop kan via de website van Ubeon; inschrijven voor een 2 uur durende individuele masterclass kan via deze link.

Bronnen
Film: “Die Dasslers – Pioniere, Brüder und Rivalen”
Wikipedia
Foto pixabay: ogmentry

Wantrouwen in de familie leidt tot bittere strijd tussen twee iconische sportmerken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *